onsdag, juni 28, 2006

Artsturne på sørlandet

Etter endel detektivarbeid på nettet, tok Audun og jeg tok turen til sørlandet for å samle noen nye arter. Første stopp var et vann i nærheten av Tvedestrand. Her var det regnlaue som sto på programmet. Når regnlauen(stimer) snapper mat på overflaten, ser det ut som det regner. Derav navnet. Jeg dro kjapt opp 2. Største 1,8 gram/7,2 cm. Ikke store saken, men den uofisielle Norgesrekorden er på 2,44 gram.
Gikk litt tråere for Audun, men etter en stund satt den. 1,1 gram/5,4 cm.



Neste art på lista var gullfisk. Denne skulle vi ta i et vann utenfor Kristiansand. Gullfisken er lettest å ta om natten, så vi fisket litt i nabovannet så lenge. Her var det gullvederbuk vi skulle ha. Gullvederbuk er ikke noe ny art for oss, det er bare fargen som er forskjellig fra vanlig vederbuk. Blir brukt endel i hagedammer. Vederbuk har vi fisket før, så dette var ingen heksekunst. Audun fikk den første og den største.

Audun med den største gullvederbuken på 500 gram.



Når det begynte å mørkne, tok vi turen over til det andre vannet. Vi foret opp 2 plasser, kastet uti, og så var det bare å vente. Viste på forhånd at dette skulle være den vanskligeste nye arten å få.
Når det var blitt ordentlig mørkt, lyste jeg ned i vannet med hodelykten. Der så vi mange gullfisk, men dem hadde vist ikke tenkt å bite på kroken våres ivertfall. Så flere som svømte rett forbi agnet våres. La også agnet noen cm rett forann snuten på dem, men dem ville ikke ta. Dette var frustrerende. Vi ga oss utpå natten uten fangst.
Tenkte vi heller skulle prøve med mindre krok på morgenen, for vi hadde sett flere små i løpet av natten. Når vi kom ned igjen så vi 2 store gullvederbuk på plassen vi hadde foret opp.

Her er den største. Tipper 1,5 kilo.


Fikk ingen av de små gullfiskene på morgenen heller. Så vi satte kursen mot et vann utenfor Farsund for å få grundling.

Men først måtte jeg leke Sverre M Fjeldstad med det nye kameraet mitt.



Grundlingen som ikke opprinelig finnes i Norge, men som antaglighvis er innført av utenlandske sportsfiskere som agn, finnes i Nummedalslågen og i Nesheimvannet utenfor Farsund. Var litt rundt vannet og så ikke snurten til noe som lignet grundling. Reiste så til den andre siden av vannet, der det kom inn en bekk. Gikk langs kanten her til jeg så noen fisker inne blandt vannliljene som var større enn ørkyta eller stingsild som jeg hadde sette flere av. Den var ikke bitevillig, men etter å ha lagt markbiten inntil dem en rekke ganger, var det en som var grei og tok marken. Art nr 2 var i boks.

Grundling 16,6 gram/12,1 cm.


Så tok vi turen inn til Farsund for å slappe av og spise litt, men når Audun så masse fisk i vannet utenfor brygga ble det ikke tid til mat. Han dro opp 21 bergnebb, som er ny art for han, før vi satte kursen videre. I mellomtiden hadde jeg fått opp en ny art. Så en som så litt annerledes ut en alle bergnebbene, som jeg fikk lurt opp. Trodde først det var en liten berggylte, men etter litt hjelp fra folk på fiskersiden.no ble det til at det var en grønngylt. Ny art nr 3 for meg på turen.

Grønngylt 60 gram:


Turen gikk så videre til Rossfjorden. Det samme skjedde der. Vi skulle spise, men Audun så fisk igjen, så maten ble utsatt igjen. Her fikk vi bergnebb, lyr, makrell, sei og ulke.

Audun med lyr på 575gram.



Lyr 1440.



Ny art på Audun og ny pers for meg. Er overasket over fightingen til lyren. Helt rått...

Ulke 200 gram.



Nå måtte vi bare ha mat. Vi hadde spist frokost kl.08 og nå nærmet klokken seg 22. Etter vi hadde spist gikk vi til en plass vi hadde fått tips om at vi kunne få steinbitt. La ut bunnmeitestang med makrell/reke. Hadde på noe tungt en gang som slapp og hadde 2 run. Mulig det var steinbitt.
Det krydde av småsei på denne plassen, så vi tok opp noen med slukstang og stingsild.

Etter 17 timers kjøring og fisking tok vi kvelden.

Fisket i sjøen nede på sørlandet frister til gjentagelse. Så neste år leier jeg meg ei hytte og tar en eller to uker her nede. Hadde alt for dårlig tid på denne turen. Fikk ivertfall 3 nye arter og det var målet.