tirsdag, juli 04, 2006

Os 2006

Da var det igjen klart for den årlige turen til Os. Reiste oppover på torsdag, og kom ikke frem før det var blitt kveld. Det ble ikke noe fisking første kvelden.

På fredag startet jeg med å fiske litt i Nøra. Det er elva som renner 7 meter bak hytta. Fikk fort en fin ørett på 385 gram, som var morsom å få inn. Den hadde 4 luftige hopp før den ville i håven. Fikk 4 øretter og en harr til, så noe veldig bitt var det ikke.

Etter dette tok Svein og jeg oss en tur til Håelva. Der tok Robin en fin abbor på 1 kg for to år siden. Fant ikke igjen samme stilla i elva, så vi prøvde ut noen nye plasser. Kan ikke si at det var så veldig godt bitt her heller. Turen endte med en liten harr til Svein.

Mens vi fisket i Håelva var de andre opp i "fostervann" ved Røros for å dorge ørett. De endte opp med 4 øretter, der KAS fikk den største på 1575 gram og ny pers til han. Ny pers må feires, så han spanderte cognac på kvelden. Da ble det jo sent.

Dagen etter reiste vi alle opp i vannet igjen, alle untatt Olav, som skulle sitte i hytta å reflektere som han sa. Torkel og jeg var først oppe. Når vi begynte å dorge tok det ikke mere enn 10 minutter før jeg hadde første fisken i båten. Ørett på 800 gram.
Vi var tre båter som var ute og alle hadde fått fisk i løpet av 10 minutter. Dette lovet bra. Etter noen timer satt fisk nummer to for meg. Denne var litt større. Manglet 50 gram på en kilo.

Like før vi skulle gi oss fikk Torkel denne på samme størrelsen som den siste min.

Total fangst på oss alle ble 8 øretter med Svein sin på underkant av 1500 gram som den største og 4 smårøyer. Alle under 300 gram.
Når Svein og Trond kom inn igjen kunne de fortelle at de hadde snakket med de i den 4. båten der ute, og dem hadde fått ørett på 4,7 kilo.

Når vi har med KAS på tur, så blir det gourmetmat. Med masse grillet indrefilet, grillet grønnsaker og sopp, med soppsaus.

Nam nam........

Takk for turen Olav, Svein, KAS, Torkel, Trond og Roar.